Mälarcupens första dag började kl 9.00 för oss funktionärer med stark vind och sol. Först fick vi lite briefing av Tävlingsgeneralen Jenny Persson (en av de fantastiska organisatörerna) - hur startlederier, vinchning och skärmfluffning skulle ske. Ordförande Persson visade var skåpet skulle stå!
Briefing för tävlingspiloterna hölls kl 10.oo - en blandad skara av skärmflygare från Cirrus, Fenix, CPS m.m. Micke Wadlund gick igenom hur tävlingreglerna och sen körde Magnus Österberg tävlings-tasken. Tävlingsfönstret hölls mellan 12 - 15.30.
En pigg pilot tog första linan men bombade ur - inga fantastiska termikförhållanden än så länge och stark vind, vilket kräver en del av piloten. Så det blev lite startkoma på starten inför lite mer "puff" i luften. Tiden marken spenderas genom att äta hamburgare och varm korv som Micke Norberg fixade dem vid dem medhavda grillen (jo, jag åt BÅDE hamburgare och korv -gött) men såklart även att ställa in varios och GPS-punkter.
Men sen hopade sig molnen ganska snabbt och och det blev några regnskurar - så alla packade snabbt ihop skärmarna och satt och tryckte i bilarna. Själv passade jag på att läsa min deckare (med brutala mord) samt lyssna på Johans och Mickes intellektuella konversation i bilen.... tur att vi kvinnor är multi functional.
Men efter regn kommer solsken och så även här och då var det bara att ställa upp sig och skicka iväg ivriga skärmflygare. Lite trixigt är det ju såklart att hålla 3 vinchar igång och lika många piloter i luften samtidigt - det ska ju gå snabbt så ingen missar ett bra "fönster" men man vill ju inte att folk ska krocka i luften - det blev några intensiva timmar.
Många piloter däribland Stefan och Anders (gamla termik-rävar) passade på att nyttja tävlingsregeln att gå före i kön om ingen pilot ville starta och gjorde 3-4 flyg. Bra jobbat, men tyvärr blev det inte mycket mer termik de närmsta timmarna. Vissa kom iväg några kilometer men det fick de kämpa för. I skrivande stund sitter Jenny, Magnus och Micke och kollar av alla tävlingspiloter för att utse dagens vinnare - så det vet vi senare ikväll. Det förlängda tävlingsfönstret stängdes vid 18.00 och de piloter som startade senast gick det bäst för.
Sen när tävlingen var över så poppade faktiskt solen fram och det i kombination med dagens tidigare regn och kalla luft bådade ju gott. Snabbt sprang jag och hämtade mina grejer och balanserade skärmen. Sen tryckte jag i mig (i ännu snabbare fart än vanligt) lite mat och hoppade in i flygutrustningen. Lite hårt vind vid vinch-draget och allmän trakassering från startledaren (hans namn börjar på Micke och slutar på Wadlund). Och efter att förnärmat och kraftfullt dementerat att jag inte alls har problem med flerstaviga ord och INTE är i klimateriet så startade jag. Skönt vinchdrag och och FAKTISKT in i blåsan direkt efter release. Jag hamnade initialt i en svag blåsa men gnetade på sen blev lyftet bättre och bättre - maxade på 3 m/s. Sen hamnade jag över skogen och skulle faktiskt kunnat stanna kvar i blåsan och dragit iväg en lite bit men hör och häpna jag gick ur blåsan. Det hade faktiskt börja blåsa upp och min skärm (fin men långsam 1-2 - med linor behöver sträckas) har en tendens att tappa framfart och så vill jag inte flyga över skogsområden. Ja, så till alla de som tycker att jag har en tendens att rusa fram i flygning, utveckling, livet m.m. så vill jag bara säga att idag så tog jag ett moget beslut och avstod från att flyga vidare (som ju är det bästa som finns) och riska att behöva landa i ett kalhygge eller i ett träd - been there done that - ;).
Innan rara Sara och Per kom och hämtade upp mig längs vägen så stannade Håkan Lindkvist - det blev ett bra "photo op" som avslut på dagen.
Imorrn blir det jobb men sen på lördag är det flygningen igen. Jag ser framemot att ta min tävlingslicens så jag också får tävla, well well - min tid kommer!
torsdag 21 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Låter som en härlig dag!
SvaraRaderaJepp - skoj dag trots bitivs regn. Idag är tävlingen inställd (helt ok eftersom jag jobbar), men morgondagen ser bra ut. Hoppas på bra flygning då!
SvaraRadera