lördag 19 september 2009

Då har man flugit Cessna

Idag var jag på Dala Airport på avtalad tid kl 13.00, efter att jag och min söta lilla mamma ätit god Thai-lunch, för att träffa instruktören Daniel som jag skulle köra en flyglektion med. Vädret bjöd en fantastiskt solig, varm och molnfri dag. Planet vi skulle flyga var en Cessna, Skylane C182 - en vacker liten sak med 4 sitsar. Jag hade instruktören bredvid mig och fick innan start lite instruktioner om vad jag skulle hålla koll på under flyget på instrumentbrädan - höjden, att planet var i balans (ett instrument som var som en vattenpass) och farten. Styra gör man med pedaler (precis som på ett segelflygplan9 och ett roder. Daniel tog starten men sen fick jag snabbt ta över.

Vilken fantastisk utsikt man hade över Borlänge och Falu-byggden denna vackra höstdag. Det kändes ganska intuitivt att flyga den här för mig bjässe-maskinen. Lite skillnad från en skärm är att man måste ju ta något mer när man svänger och liksom "vika ner planet". Men man har helt klart nytta av skärmflygning och den mjukhet man måste flyga med då även när man flyger ett plan. Trots helt fritt från cummulus-moln kände man av termiken i luften som skakade om kärran en aning under flyget. Jag fick verkligen flyga helt själv hela flyget, jag såg ju att instrukktören INTE höll händer på rodret. Jag fick även lite beröm för min flygning vilket jag blev väldigt mallig över. Inför landning fick jag som i skärmflygning köra medvind, bas och final (vilket är landningsbanan mot vinden). Det var dock lite sidvind som gjorde lite tricky - så 5 m ovan mark tog instruktören över.

Det var så himla roligt att flyga ett flygplan. Jag har ju visserligen testat innan men att flyga hela turen var verkligen kul. Om man ska ta ett certifikat för att flyga cessna, tar det nästan ett år och kostar ungefär 100 000 SEK. Certifikatet heter PPL Private Pilot Licence. Det kommer jag att ta - utan tvekan. Jag vet dock inte när - tidigast nästa höst tänker jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar